Een zelf rijdende auto heeft maar 3 camera's
Als iedereen in een zelfrijdende auto rijdt, dan kan het aantal ongevallen met ruim 80% omlaag
De zelfrijdende auto ka zijn omgeving analyseren, andere auto's detecteren, de snelheid aanpassen, op tijd remmen, verkeersborden 'lezen', obstakels zien aankomen en zo verder.
De cybertruck mag niet in Nederland omdat hij teveel weegt.
Wat tegenwoordig een zelfrijdende auto wordt genoemd is eigenlijk een gewone auto met slimme sensoren en systemen die rijondersteuning biedt.
De bestuurder is verantwoordelijk, als hij zelf het voertuig bestuurt. Maar als het systeem niet goed werkt, is de producent verantwoordelijk.
De aanschaf van een elektrische auto is vaak duurder maar de vaste & variabele kosten zijn doorgaans een stuk goedkoper.
Het marktaandeel van elektrische auto’s is in 2021 wereldwijd 4,6%.
In 2017 was China de grootste markt voor elektrische auto’s, 40 procent van alle elektrische auto’s ter wereld werden namelijk daar gekocht. Dit is meer dan twee keer zoveel als het aantal dat in Amerika was verkocht.
Een elektrische auto stoot in zijn gehele levensduur 40% minder CO2 uit dan een brandstofauto.
De accu van een elektrische auto heeft veel minder onderdelen dan een verbrandingsmotor van een niet-elektrische auto. Er zijn in principe dus minder onderdelen die kapot kunnen gaan.
De goedkoopste elektrische auto kost ongeveer €20.000.-, maar heeft in tegenstelling tot diesel- en benzineauto’s wel voordelen wat betreft belastingen en dergelijke.
Onderzoekers streven naar het uitvinden van een accu die gelijk staat aan hoever je kan rijden met een benzineauto, namelijk 800 kilometer.
Als er alleen maar zelf rijdende auto's zijn kunnen alle auto's de snelheid op elkaar kunnen afstemmen zullen er minder files zijn.
In 2017 reden 40% van alle elektrische auto’s in China. Vanaf 2020 rijden de meeste elektrische auto’s in Europa.
Eind 2020 reden er 10 miljoen elektrische auto’s wereldwijd rond.
18 van de 20 grootste autofabrikanten zijn begonnen met het produceren van elektrische auto’s.
Ondanks de Coronapandemie groeide het aantal geregistreerde elektrische auto’s in 2020 met 41%.
Tesla bracht in 2008 een model uit, genaamd ‘De Roadster’ met een vernieuwde batterij, wat het startschot voor de ontwikkeling van andere elektrische auto’s was voor andere automerken.
In 2010 was er een niet noemenswaardig aantal elektrische auto’s op de weg. Dit aantal groeide tot 2 miljoen in 2016 en meer dan 3 miljoen in 2018.
In 2017 was het aantal elektrische voertuigen met meer dan 60 procent gestegen ten opzichte van het jaar ervoor, terwijl ze nog steeds maar 0,2 procent van alle voertuigen wereldwijd op de weg vertegenwoordigen.
Als in de toekomst zelf rijdende auto's op de weg mogen moet de auto een rijexamen nemen.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog steeg het aantal elektrische auto’s enorm, omdat er toen een brandstoftekort heerste.
Volgens specialisten draagt de dalende vraag naar dieselauto’s, de groei van laadpunten langs de weg en het stimulerende beleid ervoor dat in 2035 er een dikke 450 miljoen elektrische voertuigen op de weg zijn. Dit is ongeveer 150 keer zoveel als in 2018.