Een elektrische auto wordt soms ook wel een stekkerauto genoemd. De auto wordt aangedreven met elektromotor. Er wordt energie naar de brandstofcel of tractiebaterij geleverd. Aan het einde negentiende eeuw en aan het beging van de twintigste eeuw toen de elektrische auto nog net was ontwikkeld. Was de elektrische auto een grootte concurrent van de stoom auto en de benzine auto, maar de benzine auto won. Later in 2010 werd de elektrische auto weer in opkomst. Het aantal elektrische auto’s en hybride auto’s bedroeg wereldwijd in 2018 5,6 miljoen.
De eerste elektrische auto wordt uitgevonden door Andreas Flocken, uit Duitsland. Met de Flocken Elektrowagen die hij in 1888 bouwde heeft hij een bruikbare elektrische productieauto ontwikkeld die populariteit genoot onder aristocraten.
De eerste elektrische auto, ontworpen door Ferdinand Porsche, uit 1898 had een actieradius van 49 mijl (79 km). In 2017 is de elektrische auto met de grootste actieradius de Tesla Model S 100D met 515 kilometer.
In 2008 werd de eerste volledig elektrische auto aangekondigd door Tesla. De Tesla Roadster was met een prijs van rond de €100.000 echter niet voor iedereen weggelegd. Bovendien bracht elektrisch rijden nog een aantal nadelen met zich mee. Zo duurde het erg lang om de batterij op te laden.
Uiteindelijk reed in 1836 de eerste elektrische auto door de straten van Groningen. Eén van de modellen van Stratingh. Bron: Rijksmuseum Boerhaave. Het autootje was een driewieler waarbij de achterste twee wielen werden aangedreven door elektromagneten: een boog- en staafvormige elektromagneet.
Begin 2022 komt hij op de markt, de Ford E-Transit. De Ford e transit is de eerste volledige elektrische bedrijfswagen van Ford.
De elektrische auto wordt al vroeg in de negentiende eeuw ontwikkeld. Zo maakt de Groninger hoogleraar Stratingh al in 1835 een elektrisch voertuig. Maar elektrisch vervoer breekt vijftig jaar later pas echt door, als in Frankrijk bruikbare elektrische batterijen worden ontwikkeld.
De verwachtingen over de toepassing van de elektromotor in de auto zijn aan het einde van de negentiende eeuw hooggespannen. Zo schrijft De Kampioen in de zomer van 1898: 'het is te voorzien, dat het vervoermiddel der toekomst voornamelijk door elektrische drijfkracht zal worden bewogen.' Elektrische auto's zijn mechanisch betrouwbaarder en veel comfortabeler dan auto's met verbrandingsmotoren. De auto schudt minder, maakt veel minder lawaai en de inzittenden hebben geen last van uitlaatgassen.
01-01-2019 | 01-01-2020 | 01-01-2021 | |
Volledig elektrisch en plug-in hybride | 139.000 | 198.000 | 273.000 |
Persentage van alle personenauto's in Nederland | 1,6% | 2,3% | 3,1% |